نکات کار با رنگ روغن

نکات مهم کار با رنگ روغن

یادگیری نکات کار با رنگ روغن برای نقاشی کار سختی نیست. البته نکات فراوانی در نقاشی با رنگ روغن وجود دارند که اساتید و کار کشتگان این هنر، طی سال‌ها تجربه اندوزی، آن‌ها را یاد گرفته‌اند. همان تکنیک های ریز و درشتی که ممکن است در نگاه اول بسیار ساده و ابتدایی به نظر برسند، ولی رعایت کردن آن‌ها، باعث می‌شود تا نقاش بتواند رنگ آمیزی را در مسیر هموارتری ادامه دهد و اثر هنری را به پایان برساند. این نکات به ظاهر ساده، می‌توانند شما را از دردسرهای جانبی نقاشی با رنگ روغن دور کنند. در ادامه این مقاله قصد داریم نکات ابتدایی نقاشی رنگ روغن را برای شما شرح دهیم تا بتوانید بدون نگرانی، اولین کار هنری خود را آغاز کنید.

نکات مهم کار با روغن

آگاهی از نکات کار با رنگ روغن، یک مسئله کاملاً تخصصی و مهم است که به هنرمندان با انگیزه کمک می‌کند تا آثار هنری جذابی را خلق کنند. پیشنهاد می‌کنیم که روش ها و تکنیک‌های ارائه شده در ادامه مقاله را در کنار نکات آموزشی ذکر شده تمرین کنید تا بتوانید به وسیله آزمون و خطا، به مهارت مناسبی در نقاشی با رنگ روغن دست پیدا نمایید. فراموش نکنید که هر شغل حرفه‌ای، نیاز به یادگیری مهارت‌ها و تکنیک‌های خاص خودش دارد. نقاشی با رنگ روغن نیز از این قاعده مستثنی نیست. شما می‌توانید برای لذت بردن از نقاشی کشیدن با رنگ روغن، این موارد مهم را یاد بگیرید تا علاوه بر حس آرامشی که تجربه می‌کنید، آثار هنری جذابی را خلق نمایید. همراه ما باشید تا با ۱۰ نکته بسیار مهم کار با رنگ روغن نقاشی آشنا شوید.

شرایط نوری را متناسب با نوع نقاشی تنظیم کنید

شما نباید در شرایط نوری نامناسب کار کنید. درواقع یکی از اصلی‌ترین نکات کار با رنگ روغن برای نقاشی، تنظیم نور محیط است. شما باید در طول روز و در نور طبیعی فعالیت نمایید، چرا که بهترین شرایط از نظر روشنایی، قرار گرفتن در زیر نور آفتاب و طبیعی است. شما در طول روز می‌توانید رنگ‌ها را به درستی تشخیص داده و هنگام رنگ سازی بدون نگرانی از تیره یا روشن شدن، رنگ‌ها را مخلوط کنید. توجه داشته باشید که نقاشی کشیده شده در شب، در طول روز ظاهر کاملاً متفاوتی دارد. شرایط کشیدن نقاشی در طول روز شاید برای همگان و به صورت همیشگی شرایط ایده آلی محسوب نشود، ولی شما می‌توانید با استفاده از لامپ‌هایی با تنالیته نور طبیعی، با شبیه سازی شرایط آفتابی، شرایط روز را در اتاق‌های کاری و کارگاه‌های رنگی بازسازی کنید.

برای ایجاد شرایط نوری استاندارد، می‌توانید از لامپ های کم مصرف با نور زرد و طیف آفتابی کمک بگیرید. استفاده از نور بیش از حد زرد، باعث می‌شود شما رنگ‌ها را گرم‌تر از آنچه که هستند، مشاهده کنید. نقاشی کردن زیر این نورها باعث می‌شود شما پس از گذشت شب، در کمال تعجب رنگ‌های کاملاً متفاوتی را در طول روز بعد مشاهده کنید. بهتر است لامپ کم مصرف ولی مرغوب و پر نوری را تهیه نمایید تا نور مناسبی در فضای اتاق ایجاد شود.

درب روغن بزرگ را پس از استفاده تمیز کنید

اگر از روغن‌های بزرگ در نقاشی استفاده می‌کنید، بهتر است پس از هر بار استفاده، درب آن را تمیز کرده و سریعاً ببندید. به خاطر داشته باشید که شما باید پس از باز و بسته کردن این درب، آن را با تکه‌های پارچه دور دهانه بیرونی را تمیز کنید تا رنگ درون قوطی دچار اکسیداسیون و فساد پیگمنتی نشود. اگر درب ظرف شما به روغن آغشته شده باشد، این قسمت به مرور حالت چسبنده و شکرکی پیدا خواهد کرد. باز نشدن درب رنگ روغن، از پیامدهای مهم جدی نگرفتن این نکته است. برای اینکه خود را از این دردسر نجات دهید، لازم است به وسیله یک پارچه تمیز، دور دهانه بیرونی ظرف را هر بار پس از مصرف تمیز کنید تا با مشکل مواجه نشوید.

مهم ترین نکات کار با رنگ روغن

سه پایه نقاشی را متناسب با شرایط فیزیکی هنرمند تنظیم کنید

هنگام خرید سه پایه‌های نقاشی، به سراغ تجهیزاتی بروید که دارای گردونه و پیچ‌های قابل تنظیم هستند. این امر باعث می‌شود تا شما بتوانید بوم یا کاغذ را در ارتفاع مدنظر قرار داده و به صورت نشسته یا ایستاده رنگ آمیزی را ادامه دهید، بدون اینکه دچار خستگی فیزیکی، کمر درد، گردن درد و یا انگشت درد شوید. تنظیم سه پایه نقاشی کار راحتی است و شما پس از اندکی تمرین، سطح ارتفاع مطلوب بدن خود را متوجه خواهید شد. شما باید پایه را طوری تنظیم کنید که مجبور به خم شدن نشوید. اگر برای کار کردن و قلم زدن مجبور به خم شدن شدید، باید ارتفاع بوم را تغییر دهید، چرا که بوم نقاشی در ارتفاع نادرستی قرار گرفته است. خمیدگی کمر و گردن در هنگام نقاشی، باعث می‌شود از میزان تسلط شما بر کار کاسته شود. گرفتگی عضلات گردن، کمر و بروز عوارض جسمی ناگوار، باعث می‌شوند تا شما لطمه بسیار جدی به بدن خود وارد کنید.

قبل از اجرای تکنیک لایه گذاری، به زمینه قبلی روغن بزنید

اگر با تکنیک لایه گذاری آشنا باشید، قطعاً می‌دانید که برای استفاده از رنگ‌های لایه لایه، باید بین هر لایه رنگی مجدداً روغن بزنید. البته اعمال روغن بر روی لایه رنگی خشک نشده، می‌تواند باعث پخش شدن رنگ و مخلوط شدن آن با سایر رنگ‌ها شود. بهتر است روغن زدن لایه‌های زیرین را در فضای باز انجام دهید و از روغن‌های کلاسیک و رقیق کمک بگیرید. توجه کنید که رنگ‌های زیرین باید رقیق‌تر از رنگ‌های رویی باشند، پس طی اعمال طیف های مختلف، به ویسکوزیته کلی رنگ روغن هنگام اجرای تکنیک لایه گذاری، دقت کنید. شما می‌توانید از روغن بذر کتان یا حتی گردو برای رقیق‌تر کردن روغنِ لایه‌های میانی استفاده نمایید.

رنگ‌سازی را بیاموزید و رنگ‌های با کیفیتی خریداری کنید

خرید ۴۸ رنگ مختلف، باعث می‌شود شما لذت رنگ‌سازی در پالت را تجربه نکنید. پیشنهاد می‌کنیم که هزینه خرید رنگ‌های بسیار متنوع را صرف خرید چند رنگ اصلی از پالت‌های اورجینال و خارجی کنید تا کیفیت نقاشی شما افزایش پیدا کند. اگر هنرمندان رنگ‌های محدودی را در اختیار داشته باشند، مهارت رنگ سازی آن ها بر روی بوم تقویت می‌شود. با تقویت مهارت ترکیب چ رنگ سازی، شما می‌توانید پس از مدتی، هر تناژ رنگی که دوست دارید را ایجاد کنید، بدون اینکه نگران حضور آن در بین رنگ‌های محصولات متنوع ایرانی و خارجی باشید.

قلموهایتان را صحیح و سالم نگه دارید

هنگام یادگیری نکات کار با رنگ روغن، به کیفیت تجهیزات و وسایلی که در اختیار دارید، توجه کنید؛ چرا که اغلب وبلاگ‌های مرتبط با نقاشی، تنها به ارائه نکات کار با رنگ روغن پرداخته‌اند. در حالی که باکیفیت ماندن و سالم بودن قلم‌موها تا حد قابل توجهی بر کیفیت نهایی نقاشی شما تأثیرگذار خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم که از قلموهای بزرگ‌تر برای رنگ‌های رقیق‌تر استفاده کنید.

توجه داشته باشید که درست نگهداری نکردن از قلم‌موها، باعث می‌شود شما مجدداً مجبور به خرید محصولات گرانتری شوید. سعی کنید هنگام شستن، قلم‌موها را طوری در آب قرار دهید که قسمت چوبی و چسبی آن‌ها دچار مشکل نشود. آن ها را تنها تا پایان قسمت مویی درون لیوان شستشو قرار دهید و آب لیوان را تا دهانه خارجی پر نکنید. پس از نیم ساعت قلم‌موها را از آب خارج نمایید تا آسیب نبینند. اگر نیاز به ظریف کاری دارید، از نوک قلموهای بزرگ استفاده نکنید؛ چرا که پس از مدتی، نوک این قلم‌موها کج می‌شود. با باز شدن نوک قلم، این تجهیزات عملاً غیر قابل استفاده خواهند شد. سعی کنید قلم‌موها را طوری در کنار هم قرار دهید که مو‌ها تحت فشار نباشند. از قرار دادن آن ها در محفظه‌های کم‌جا و کوچک خودداری کنید.

از ایجاد تکستچر نترسید

بسیاری از هنرمندان در سطوح مبتدی تا پیشرفته، از اجرای نقاشی‌های مختلف به وسیله رنگ روغن و تکسچر می‌ترسند. شما می‌توانید از تکنیک های مختلفی مثل تکنیک قلم موی خشک و تکنیک ایمپاستو، برای قرار دادن مقادیر زیادی از رنگ روغن استفاده کنید. حتی اگر حس می‌کنید تسلط کافی برای اجرای این تکنیک‌ها را ندارید، می‌توانید با ترکیب رنگ‌های ارزان‌تر با سریش و محلول‌های مخصوص ایجاد تکسچر، حجم مناسبی از تکسچر را در خانه تولید کنید تا پس از آزمون و خطا، به مهارت مناسبی هنگام کار با رنگ روغن برسید.

 توجه کنید که قرار دادن رنگ روغن به صورت غلیظ بر روی بوم، به نقاشی شما حالت سه بعدی می‌دهد. غلیظ بودن و دیر خشک شدن رنگ روغن یکی از مهم‌ترین مزایای آن است. این امر باعث می‌شود تا هنرمندان بتوانند بدون نگرانی قلم‌مو را برای ایجاد بافت جذاب، بر روی بوم حرکت دهند.

 شما می‌توانید قسمت‌های برجسته‌ای مثل آبشار، امواج و خوشه‌های علف را به کمک تکنیک قلموی خشک اجرا کنید. در حقیقت شما با قرار دادن قلموهای خشک بر روی رنگ خالص و چرخاندن آن در جهات مختلف، می‌توانید کف حباب‌دار، درختان، برگ‌ها، علف‌های هرز و گردوغبار را به خوبی در نقاشی خود به نمایش بگذارید. شما هنرمندان عزیز می‌توانید برای عمق بخشیدن به اثر هنری خود، از رنگ سفید مات استفاده کنید. استفاده از تکسچر سفید با تکنیک ایجاد مه، به شما کمک می‌کند تا یک نور مه آلود در سطح بوم خلق نمایید. برای کشیدن یک روز صاف آفتابی نیز، می‌توانید از حرکات پر حس و تند و تیز قلم‌مو و رنگ زرد ملایم استفاده کنید.

با توجه به سبک نقاشی‌تان سعی کنید که از تکنیک‌های متفاوتی کمک بگیرید

شما باید از تکنیک‌های متفاوت رنگ گذاری در شرایط مختلف استفاده کنید تا لِم کلی کار با رنگ روغن در طی تجارب مختلف دستتان بیاید. اگر از تکنیک های خیس در خیس یا همان تکنیک آلاپریما لذت می‌برید و دوست دارید که قلم‌مو را آزادانه و رها بر روی لایه های رنگی خیس بکشید، بدون ترس همین امروز این تکنیک را اجرا کنید. پیشنهاد می‌کنیم که از رنگ‌های رقیق‌تر برای اجرای این تکنیک کمک بگیرید تا لایه قبلی از بین نرود. شما باید از خلاقیت و تنوع هنگام یادگیری نکات کار با رنگ روغن استفاده نمایید تا بتوانید تابلوهای هنری بسیار جذابی را خلق کنید و مهارت خود را به رخ بکشید. چاشنی خلاقیت را زمینه کار خود کنید تا نقاشی‌های شما پویاتر و زنده‌تر نمایش داده شوند.

اصول کار با رنگ روغن

 

برای طولانی مدت، در فضای بسته نقاشی نکنید

نکات کار با رنگ روغن، اغلب در خصوص نحوه کشیدن نقاشی و رنگ آمیزی ارائه شده‌اند ولی نکات بسیار زیادی هستند که در خصوص سلامتی شما و استفاده از رنگ روغن وجود دارند. از آنجا که رنگدانه‌های سنتی، حاوی موادی مثل کبالت، کادمیوم و ذرات بسیار ریز سرب هستند. استفاده طولانی مدت از رنگ‌های بی کیفیت و الکل‌های معدنی، می‌تواند در فضاهای بسته، باعث بروز مشکلات ریوی شود. به خاطر فراریت بالای حلال‌های به کار گرفته شده در فرمولاسیون رنگ روغن، شما نمی‌توانید بدون داشتن تهویه مناسب یا استفاده از ماسک، در طولانی مدت در کارگاه یا اتاق نقاشی مشغول بمانید.

بهتر است از قرار دادن رنگ‌های روغن در کنار شعله، گرما و یا دود سیگار خودداری کنید تا خطر آتش‌سوزی از شما و آثار هنری‌تان دور بماند. به طور کلی، سعی کنید به دنبال خرید محصولات از برندهای معتبر و شناخته شده باشید، چرا که فرمولاسیون این محصولات توسط آزمو‌ن‌های مختلف و آزمایشگاه‌های پیشرفته تأیید شده است.

از تابلوهای کشیده شده، به خوبی مراقبت و نگهداری کنید

اگر به نقاشی‌های آویزان شده بر روی دیوارهای آموزشگاه خود دقت کنید، خواهید دید که بر روی برخی از آثار هنری، گرد و خاک و آلودگی نشسته است. برخی دیگر دچار زردی رنگ یا رنگ پریدگی شده‌اند. برای پیشگیری از این اتفاق، لازم است مانند یک کلکسیونر حرفه‌ای نقاشی هایتان را نگهداری کنید. توجه داشته باشید که رنگ روغن به خاطر داشتن ذرات اکسیداتیو تا حد قابل توجهی در برابر رطوبت و حرارت آسیب پذیر است. قرار دادن نقاشی ها در مقابل نور خورشید، می‌تواند باعث شدیدتر شدن آسیب وارد شده و تجدید سرعت اکسیداسیون پیگمنت‌های روغنی شود. بهتر است مکان مناسبی را برای نگهداری تابلوها پیدا کنید. انباری و زیرزمین غیر مرطوب، می‌توانند یک گزینه نسبتاً مناسب باشند.

البته اگر از قاب و شیشه برای نقاشی‌هایتان استفاده کرده باشید. توجه کنید که سیگار کشیدن در محلی که تابلوهای شما نصب شده‌اند، می‌تواند باعث وارد شدن صدمات جدی به تابلو شما شود. اگر تابلوی شما یک اثر گران‌قیمت و اصیل است، بهتر است آن را از رطوبت، دود سیگار، نور و گرد و غبار حفظ کنید. برای تمیز کردن تابلوهای قدیمی نیز، باید از یک قلم وی تمیز و خشک کمک بگیرید تا بتوانید به واسطه آن، گرد و غبار را از روی کار بردارید.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی داشتیم تا همه نکات کار با رنگ روغن را برای شما توضیح دهیم. زیر سازی، ایجاد عمق، به کار گیری قلم وی خشک و نحوه نگهداری وسایل، از مهم‌ترین نکات ابتدایی نقاشی رنگ روغن هستند که هر هنرمندی باید با آن‌ها آشنا باشد. امیدواریم که با رعایت نکات ذکر شده، بتوانید نقاشی‌های جذابی را به عنوان سفارش یا هنر شخصی بکشید و مهارت خود را در زمینه کار با رنگ روغن تقویت کنید. در نظر داشته باشید که رنگ‌های روغنی با کیفیت ایرانی و در فروشگاه لذت نقاشی موجود هستند و شما می‌توانید این محصولات را به همراه ضمانت اصالت برند و ارسال سریع، از هر کجای ایران که هستید، تهیه کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و اطمینان از حسن نیت مجموعه لذت نقاشی، با شماره‌های موجود در واحد پشتیبانی در ارتباط باشید تا بتوانید بهترین رنگ‌ها را با توجه به سطح هنری و بودجه‌ای که در اختیار دارید، تهیه کنید.

دسته بندی دانستنی از رنگ ها
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.